Quinoa, czyli komosa ryżowa

Kolejna nowość w naszej restauracji to komosa ryżowa, inaczej nazywana także quioną, czy ryżem peruwiańskim.

CO TO JEST?
Pochodzi z Ameryki Południowej. Uprawiania była już przez Azteków i Inków. Określana przez nich mianem „matki zbóż” oraz „świętym zbożem Inków”. Uważana za „pseudozboże”, ze względu na swoje nasiona, która są bogate w skrobie, jednak nie nalezą do rodziny zbóż, ale do roślin szkarłowatych. Komosa jest kuzynką polskiej komosy białej (lebiody), ogólnie uważanej za chwast. Uprawiana głównie w USA, Indiach, Kanadzie oraz Wielkiej Brytanii.

WŁAŚCIWOŚCI
Bogata jest w magnez, żelazo, miedź, fosfor, witaminy z grupy B, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe w tym Omega 3. A także kwas linolenowy, oleinowy i linolowy. Połączenie witaminy B6 i magnezu wpływa znamiennie na układ nerwowy i krwionośny. Zawiera dużo więcej wapnia niż mleko krowie, jest od niego bardziej przyswajalny i co najważniejsze odpowiedni dla osób zmagających się z nietolerancją laktozy. W swoim składzie nie zawiera glutenu, więc jest bezpieczna dla osób z celiakią oraz chorujących na nietolerancje na gluten. Cukrzycy też powinni się ucieszyć, gdyż Indeks Glikemiczny to jedynie 35, gdzie przeważają węglowodany złożone. Idealna również dla osób dbających o linie, szklanka ugotowanej komosy zawiera jedynie 220 kcal. Zawiera także saponiny, które działają przeciwalergicznie.

WYJĄTKOWA
Już wiemy, że jest bardzo zdrową rośliną, ale co z białkiem? Otóż w quinoi znajdziemy pełnowartościowe białko, które zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy egzogenne, czyli takie których nasz organizm nie jest w stanie wytworzyć, a są mu niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. W porównaniu z innymi zbożami zawiera flawonoidy jako jedyna. Ponadto ze względu na to wszystko wspaniale się sprawdza jako alternatywa mięsa – czyli coś dla wegetarian i wegan oraz warto ją stosować w diecie dziecka.