Królowa kasz – kasza gryczana

POCHODZENIE
Znana była już 2000 lat p.n.e., uprawiana szczególnie w Europie i Azji. Do Polski trafiła dopiero w XIII wieku, dzięki Tatarom. Stąd też często używanym określeniem jest „Tatarka” zwłaszcza na południu Polski.

Kasza gryczana (herczana) nie zalicza się do zbóż tak jak jej koleżanki. Jest ona owocem gryki, zaliczanej do rodziny rdestowatych. Kwitnie w lipcu i sierpniu.

RODZAJE KASZY GRYCZANEJ
W sklepach znajdziemy dwa rodzaje kaszy: niepaloną (nieprażoną), np. krakowska oraz paloną (prażoną).
Kasza prażona zawiera mniej właściwości, przez podgrzewanie jej. Ma za to bardziej wyrazisty smak.
Nieprażona wyróżnia się zielonkawym kolorem.
Wyróżniamy także kaszę grubą i łamaną. Czym się różnią? Kolorem
Gruba – jej kolor jest brązowy, przechodzi od jasnego do ciemnego brązu.
Łamana – ma kolor brązowo-biały.
Wspomniana już kasza krakowska, jest najdrobniejsza. Nazywana królewską dzięki jej zwolenniczce Annie Jagiellonce.

WŁAŚCIWOŚCI
Dzięki swoim niezwykłym właściwościom jest idealna dla każdego. Już nasze „babki” znały jej lecznicze właściwości. Wywaru z kaszy stosowały przy biegunkach, a sama kasza wpływała na obfite miesiączki.

Białko – jest lepiej przyswajalne, niż białko pochodzące ze zbóż. W 100 gramach kaszy znajdziemy 12 g białka.
Błonnik – zawarty w kaszy na dłużej pomaga nam pozostać sytym, dzięki powoli uwalnianej skrobi (na 100g jest jej tylko 70g). Pomocna przy usuwaniu złogów z organizmu. Sprawdzi się idealnie dla osób chorych na cukrzycę, cholesterol, nadciśnienie. Na 100 g kaszy, ma aż 6 gram błonnika (pamiętajmy, że dzienna dawka błonnika to 27g).
Potas – wspomniany wcześniej dla osób zmagających się z wysokim ciśnieniem.
Lizyna, tryptofan – aminokwasy, których nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć. Zapewniają prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu.
Witaminy z grupy B: B1, B2, B6, PP, żelazo, krzem, wapń, cynk, witamina E, kwas foliowy.
Jako nieliczna wśród kasz ma właściwości odkwaszające, co w dzisiejszych czasach jest bardzo istotną informacją, gdyż na każdym kroku jesteśmy narażeni na zakwaszenie, a to ma wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.
Nie zawiera glutenu, więc sprawdzi się w diecie osób chorych na celiakię, a także przy problemach z jelitami.
Kasza gryczana jest bogata w krzem, czyli pierwiastek o wyjątkowych leczniczych właściwościach. Pomaga utrzymać nam zdrowe włosy, paznokcie. Wspomaga leczenie stawów, trądziku.
Wykazuje także działanie przciwnowotworowe, przeciwzapalne oraz przeciwmiażdżycowe, a to dzięki zawartości przeciwutleniaczy w „Tatarce”.

Nie zaleca się spożywanie kaszy u osób z niewydolnością nerek, osoby chorujące na wrzody żołądka i dwunastnicy, oraz u dzieci poniżej 10 miesiąca życia.

PRZYGOTOWANIE
Kaszy nie trzeba płukać przed gotowaniem. Na miarkę kaszy, wlewamy 2 miarki wody. Po ugotowaniu najlepiej odłożyć ją w ciepłe miejsce, aby maksymalnie zwiększyła swoją objętość.